września 12, 2018 1

Literki 3D z kartonu - Zrób to sama !


ZRÓB TO SAMA


KARTONOWE LITERKI 



Praktycznie od zawsze podobały mi się dekoracje w postaci trójwymiarowych napisów lub pojedynczych liter tworzących inicjały. Podobały, ale nie na tyle by tracić na nie pieniądze. Wynika to chyba z tego, że ja to jestem taka mała Zosia Samosia... No bo, przecież jak takie dekoracje można kupić to chyba i da się zrobić .. Przyznać się również muszę do faktu, że jeszcze nie przestawiłam się na Szwajcarskie ceny i wszystko tutaj wydaje mi się cholernie drogie!. Tak, tak wiem przeliczanie waluty na walutę nie jest wskazane ! a co więcej to najgłupsza rzecz jaką można robić wiedząc, że mieszka się tu na co dzień.. ale no cóż ! Walczę z tym jak mogę w końcu się uda ! Ale nie to tym tutaj. Jak zwykle z wątku do wątku .. tak to już jest jak ma się zadatki na gadułę !! Tak więc STOP wracam do naszych literek. 

Dni mijały, literki mi się nadal podobały.. ale w sumie to o nich tak trochę zapomniałam. Przyszedł dzień kupowania mojego biurka, czyli rzekomego placu krawieckiego. Wiadomo nie obyło się bez wizyty w Ikei. Składając wszystko w jedną całość : 

Biurko > IKEA > Kartony = KARTONOWE LITERKI !!


POTRZEBNE BĘDĄ 

  • Karton ( najlepiej taki grubszy, dość sztywny),
  • Nożyk do cięcia tapet ( najlepsza opcja) lub po prostu nożyczki,
  • Ołówek, linijka i opcjonalnie gumka do mazania,
  • Klej najlepiej ten na gorąco, lub klej Magic ( ja z braku laku używałam " kropelki" oraz zwykłego kleju w sztyfcie i dałam radę więc Wam też się uda),
  • Gazety ( najlepiej szare) lub serwetki papierowe,
  • Pędzelek (najlepiej szeroki ),
  • Klej z mąki ziemniaczanej ( krochmal ),
  • Elementy dekoracyjne wg. swojego uznania.
*Opcjonalnie kubek świeżo zaparzonej melisy :p

NO TO DO DZIEŁA !
CZYLI KROK PO KROKU 

KROK 1. 
Pierwszą i chyba najważniejszą czynnością jaką musimy wykonać to wyrysowanie na kartonie kształtów naszych literek. Możemy zrobić to odręcznie  za pomocą ołówka i linijki. Gwarantuję, że jest to niesamowity sposób na sprawdzenie naszej cierpliwości!. Możemy również troszeczkę ułatwić sobie zadanie i wydrukować upragnioną formę literki  i wtedy posługiwać nam ona będzie jako szablon. Tak czy inaczej  Musimy więc mieć wszystkie literki wyrysowane podwójnie ( przód i tył )

KROK 2. 
Teraz czas na wielkie cięcie! To etap, który nie jest moim ulubionym i nie pałam do niego wielką sympatią ale to tylko dlatego, że grubość mojego kartonu była naprawdę duża a nożyczki nie należały do najostrzejszych( a tylko je posiadałam pod ręką). Tak więc życzę wszystkim i sobie również na przyszłość aby zaopatrzyć się na tą okazję w nożyk do tapet. Zaoszczędzimy sobie nerwów, czasu oraz bólu dłoni. Przy wycinaniu musimy uważać aby nie zrobić zbyt wielu zgięć, oraz aby nie połamać kartonu przy manewrach nożyczkami. Wycinamy podwójnie nasze litery oraz brzegi naszych liter. Mówiąc brzegi mam na myśli przestrzenie miedzy przodem a tyłem naszych liter.  Z resztek kartonu będziemy  tworzyć małe "ślimaki", które stanowiły będą wypełnienie środka naszej literki.



KROK 3.
Kładziemy naszą wycięta literę, że tak to nazwę "na plecach ".  Za pomocą kleju umieszczamy co jakiś odstęp wcześniej przygotowane z naszych resztek kartonu "ślimaki". Będą one stanowiły wypełnienie i zarazem wzmocnienie szkieletu naszego projektu. Następnie przyklejamy od góry drugą, przednią część litery. Odczekujemy chwilę aby klej połączył ze sobą stabilnie wszystkie części.  Ostatnim etapem będzie umocowanie za pomocą kleju wszystkich bocznych ścianek, dzięki którym powstanie nam trójwymiarowa literka .



KROK 4.
Teraz przygotować musimy klej z mąki ziemniaczanej i gorącej wody. Jest to nic innego jak powszechnie znany krochmal. Niewielką ilość wody podgrzewamy w rondelku. Do szklanki wyspałam dwie łyżki mąki ziemniaczanej, którą dokładnie rozmieszałam z 4 łyżkami zimnej wody. Kiedy woda w rondelku się zagotuje wlewamy do niej naszą rozrobiona miksturę ciągle mieszając.  Nasz klej powinien mieć kremową konsystencję . Gdy wyjdzie nam za gęsty dodajemy niewielką ilość wody a gdy za rzadki odrobinę kartoflanki.  Gotowy klej pozostawiamy do przestygnięcia.

KROK 5. 
Przygotowujemy gazetę, klej, pędzelek i zabieramy się za oklejanie. Papier dzielimy na mniejsze części, i kawałek po kawałku, oklejamy tak całą literę. Po zakończeniu całego procesu pozostawiamy ją do wyschnięcia.



KROK 6.
Dekorowanie do najprzyjemniejsza część. W tym momencie można pozwolić sobie na wszystko od klasyki po istne szaleństwo.  Ja w swoim "projekcie " użyłam ciemnych serwetek, ponieważ w domu nie miałam farby A zależało mi na jednolitym kolorze. Powtórzyłam krok 5 ale tym razem za gazetę posłużyły mi papierowe serwetki.



To by było na tyle!!  Mój pierwszy post krok po kroku dobiegł końca . Na chwilę obecną wiem, że nie mogłabym tworzyć instrukcji obsługi dla IKEI ale spokojnie kochane jeszcze to opanuję do perfekcji! Jeśli dobrnęłyście do końca pozostało nam cieszyć się pięknym efektem naszej trójwymiarowej dekoracji i satysfakcja z wykonanej pracy.  Gratuluje!




1 komentarz:

  1. Uwielbiam DIY i już dawno nie widziałąm takiego wpisu na żadnym blogu! ;)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2017 Le méli - mélo